Audyt podatkowy VAT
Podatek VAT stanowi największe źródło dochodów budżetu państwa, w związku z czym kontrola należytego wypełniania obowiązków przez podatników VAT jest przedmiotem szczególnego zainteresowania organów podatkowych.
Ewentualne nieprawidłowości w tym obszarze mogą wiązać się dla podatnika nie tylko z obowiązkiem uiszczenia zaległości podatkowej z odsetkami, ale również tzw. dodatkowym zobowiązaniem podatkowym („sankcja VAT”).
Jednocześnie, specyfika podatku VAT przejawia się częstymi zmianami regulacji prawnych i jeszcze szybszą ewolucją praktyki stosowania przepisów o VAT przez organy podatkowe i sądy administracyjne. W związku z tym podatnicy powinni na bieżąco monitorować wszelkie zmiany w ww. zakresie, co stanowi duże wyzwanie w dzisiejszej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
Identyfikacja obszarów mogących stanowić przyczynę potencjalnych sporów z organami podatkowymi może zostać powierzona zewnętrznym ekspertom, którzy wykonają audyt podatkowy rozliczeń VAT.
Czemu służy audyt rozliczeń VAT?
Audyt podatkowy to kompleksowy proces wykonywany przez doświadczonych doradców podatkowych, którego celem jest zbadanie ryzyka podatkowego w VAT w danym okresie.
W ramach audytu VAT rozliczenia podatnika mogą być badane pod kątem:
- prawidłowej kwalifikacji transakcji podatnika do celów podatku VAT;
- poprawności stosowania stawek podatku VAT;
- prawidłowej kalkulacji podstawy opodatkowania czynności podatnika;
- właściwego określania momentu powstania obowiązku podatkowego dla poszczególnych czynności podatnika podlegających VAT;
- poprawnego odliczania podatku VAT;
- właściwego wypełniania obowiązków formalnych związanych z fakturowaniem i ewidencjonowaniem transakcji podatnika.
Jak wygląda audyt podatkowy VAT?
Audyt podatkowy VAT wykonywany jest na podstawie próbki dokumentów związanych z badanym obszarem (np. złożone pliki JPK_VAT, faktury sprzedażowe i zakupowe, istotne umowy). Na ich podstawie, a także wyjaśnień pozyskanych od osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe badanego podmiotu, audytor bada procesy podatkowe zachodzące w organizacji w danym okresie.
Audyt podatkowy VAT zakończony jest przekazaniem raportu, który zawiera ocenę prawidłowości rozliczeń VAT w organizacji, wskazanie obszarów podatkowych mogących skutkować potencjalnymi sporami z organami skarbowymi oraz sposobami ich rozwiązania.
Czy warto przeprowadzić audyt podatkowy VAT?
Audyt podatkowy VAT może istotnie ograniczyć ryzyko wystąpienia nieprawidłowości podatkowych w organizacji. Dzięki zidentyfikowaniu obszarów ryzyka i podjęciu działań korygujących podatnicy mogą ograniczyć nie tylko ewentualne konsekwencje finansowe, ale również odpowiedzialność karnoskarbową osób odpowiedzialnych za prowadzenie rozliczeń podatkowych w organizacji.
Wykonanie audytu podatkowego VAT może również wpisywać się w działania podatnika związane ze zbliżającym się obowiązkiem wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur, a w szczególności służyć uporządkowaniu procesów podatkowych w organizacji oraz przygotowaniu się do nadchodzących obowiązków w zakresie e-fakturowania.
Dla kogo?
- Czy w Twojej firmie pojawiają się wątpliwości, co prawidłowości kwalifikacji transakcji do celów VAT?
- Czy Twoja firma prowadzi sprzedaż towarów i usług podlegających opodatkowaniu różnymi stawkami VAT, a weryfikacja poprawności ich stosowania została przeprowadzona wyłącznie na moment rozpoczęcia sprzedaży?
- Czy w Twojej firmie dawno nie był przeprowadzony audyt poprawności rozliczeń VAT?
- Czy Twoja firma chce kompleksowo przygotować się do wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur?
Zakres działań
- Weryfikacja przeszłych i obecnych rozliczeń VAT pod kątem ich prawidłowości.
- Identyfikacja ryzyk, mogących narazić podatnika na odpowiedzialność finansową.
- Sporządzenie raportu przedstawiającego rekomendacje w zakresie modyfikacji dotychczasowego sposobu rozliczania podatku VAT.
Skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów od VAT
Skorzystaj z naszej wiedzy i dowiedz sie więcej!
Podatek minimalny w Polsce
Zbliża się termin składania deklaracji podatkowych w których po raz pierwszy należy uwzględnić regulacje dotyczące polskiego podatku minimalnego. W związku z tym chcielibyśmy przypomnieć na czym polega i kogo dotyczy polski podatek minimalny. Podatek minimalny obowiązuje w Polsce od roku 2024. Wprowadzenie tej regulacji miało na celu zapewnienie, że wszystkie przedsiębiorstwa, niezależnie od ich struktury, […]
Zwolnienie podmiotowe z VAT – procedura szczególna dla drobnych przedsiębiorców (SME)
Wprowadzona z dniem 1 stycznia 2025 r. procedura szczególna SME umożliwia drobnym przedsiębiorcom mającym siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT w innych państwach członkowskich UE, na których terytorium prowadzą sprzedaż. Dzięki procedurze SME: podatnicy z siedzibą działalności gospodarczej w Polsce mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT w […]
Wydatki na benefity dla współpracowników B2B można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 grudnia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.629.2024.2.ZK) potwierdza, że poniesione przez spółkę wydatki na benefity dla współpracowników działających w modelu B2B mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z przepisami ustawy o CIT, wydatki mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodu, jeśli zostały poniesione w celu uzyskania, […]